راهنمای استفاده از سنسور التراسونیک +mic

سنسور اولتراسونیک +mic فاصله تا شیئی را که در ناحیه ی آشکار سازی آن قرار دارد به صورت غیر تماسی اندازه می گیرد.

سوئیچ های خروجی این سنسور التراسونیک با توجه به فواصل اندازه گیری شده، تنظیم می شود.

همه تنظیمات با استفاده از دو Push-Button و یک صفحه نمایش LED موجود بر رویسنسور التراسونیک صورت می گیرد (Touch Control).

همچنین LED های سه رنگ وضعیت سوئیچ را نمایش می دهند. خروجی این سنسور اولتراسونیک می تواند به صورت NOC یا NCC تنظیم شود.

شایان ذکر است فاصله آشکارسازی را میتوان به صورت دستی و با استفاده از نمایشگر LED موجود بر روی سنسور اولتراسونیک و یا با استفاده از پروسه ی Teach-in تنظیم کرد. در منوی Add-on توابع کاربردی دیگری افزوده شده اند.

با استفاده از آداپتور Link Control لینک کنترل می توان همه تنظیمات سنسور اولتراسونیکرا با استفاده از نرم افزار انجام داد.

اخطار : این زیر مجموعه از سنسور اولتراسونیک به عنوان تجهیزات ایمنی طراحی نشده اند و نباید برای تضمین ایمنی انسان یا ماشین مورد استفاده قرار بگیرند.

در ناحیه ی Blind Zone سنسور اولتراسونیک نمی تواند کار اندازه گیری را به درستی انجام دهد. رنج کاری سنسور التراسونیک همان ناحیه ای است که در صورت وجود رفلکتور آلتراسونیک معمولی ، سنسور آلتراسونیک با دقت قابل قبولی قادر به آشکار سازی آن می باشد. هنگامی که از یک رفلکتور اولتراسونیک خوب استفاده می شود سنسور اولتراسونیک قادر به کار در ماکزیمم رنج خود می باشد. اشیایی که جاذب شدید صوت هستند یا آن را به شدت پراکنده می کنند می توانند سبب کاهش رنج کاری سنسور التراسونیک شوند.

همگام سازی

اگر فاصله مونتاژ بین دو یا تعداد بیشتری سنسور اولتراسونیک از فواصل نشان داده شده در شکل 1 کمتر شود باید از روش همگام سازی (سنکرون کردن) استفاده شود. بدین منظور کانال Sync/Com ( پین 5 ) همه سنسورهای اولتراسونیک باید به هم متصل شود (ماکزیمم 10 سنسور)

مود مالتی پلکس

مود مالتی پلکس این امکان را فراهم می کند که به هر سنسور التراسونیک که از طریق کانال Sync/Com (پین 5) متصل شده است آدرسی بین >>01<< تا >>10<< نسبت داده شود.در این صورت سنسورهای اولتراسونیک کار اندازه گیری را به ترتیب شماره آدرس و به صورت صعودی انجام می دهند تا از هرگونه تداخلی بین سنسورها جلوگیری شود. آدرس >>00<< به مود همگام سازی اختصاص داشته و مود مالتی پلکس را غیر فعال می کند. (در مود همگام سازی به همه سنسورهای اولتراسونیک آدرس صفر اختصاص می یابد.)

دستورات نصب

  • سنسور را در محل مورد نظر نصب کنید.
  • کابل کانکتور را به کانکتور M12 متصل کنید. ( با توجه به شکل 2 )
  • پروسه استارت آپ را با توجه به نیاز به دقت طی کنید.Start-up

    تنظیمات زیر توسط کارخانه در سنسور اولتراسونیک +mic صورت گرفته است:

    • سوئیچ خروجی NOC
    • فواصل آشکارسازی سنسور اولتراسونیک در رنج کاری (Operating Range) تنظیم شده است که کاربر می تواند به دلخواه این فاصله را به فاصله ماکزیمم تغییر دهد. (Maximum Range)
    • می توان فاصله آشکارسازی برای این سنسور اولتراسونیک را به صورت دستی یا با استفاده از Teach-in Procedure انجام داد.

    کارکرد

    تمامی انواع سنسور التراسونیک بی نیاز از نگهداری هستند. مقادیر کمی آلودگی روی سطح سنسور تاثیری روی عملکرد سنسور اولتراسونیک ندارد. ولی لایه ضخیم خاک روی عملکرد سنسور اولتراسونیک تاثیر گذاشته و باید برطرف شود.

    نکات مهم

    سنسورهای اولتراسونیک جبران ساز دمایی داخلی دارند.جبران ساز دمایی تقریبا بعد از 30 دقیقه کارکرد سنسور به نقطه اپتیمم می رسد.

    در حین عملکرد معمولی، یک LED زرد اتصال سوئیچ خروجی سنسور اولتراسونیک را نشان می دهد.

    در حین عملکرد معمولی، مقدار فاصله اندازه گیری شده روی نمایشگر LED سنسور اولتراسونیک به میلیمتر ( تا 999 میلیمتر) یا سانتیمتر ( از 100 سانتیمتر ) نشان داده می شود.

    در مود Teach-in حلقه های هیسترزیس به تنظیمات کارخانه باز می گردند.

    اگر هیچ شیئی در فاصله آشکار سازی سنسور اولتراسونیک قرارنگیرد LED علامت >>—<<< را نشان می دهد.

    اگر در هنگامی که سنسور اولتراسونیک در مود تنظیم پارامتر (Parameter Setting Mode) قرار دارد هیچ کلیدی (Push-Button) برای مدت 20 ثانیه فشرده نشود تغییرات ذخیره شده و سنسور اولتراسونیک به مود کاری عادی اش باز می گردد.

    نشان دادن پارامترها

    فشردن کلید T1 در هنگام عملکرد نرمال سنسور اولتراسونیک علامت >>Par<< را روی صفحه نمایشLED نشان می دهد.هر زمان که این کلید فشرده شود تنظیمات واقعی خروجی سوئیچ شده نمایش داده می شود.